Maratoni magas vérnyomás. Milyen tünetekre érdemes odafigyelni?


Szöveg: Máthé Dóra Zsuzsa Frissítve: Istock A sós ételek utáni sóvárgás az ásványi anyagok hiányára is utalhat, mert a szomjúságközpontunk a szervezetben lévő sókoncentrációból is nyer adatokat A túl sok és a túl kevés maratoni magas vérnyomás árthat.

Aztán amikor 1 hétig só nélküli ételeket kap, rájön, hogy mennyire igazat mondott a lánya. A só a legalapvetőbb ételízesítőnk, de néhány évtizede stigmatizálták, és számos betegség egyik kiváltó okaként tartják számon.

  • Maratoni futás: jó-e a szívnek?
  • Az ő esetükben a szívinfarktus kockázatát még a maratonfutás sem csökkentheti.
  • Kapcsolat Maratont futna 35 felett?
  • Bevált módszerek, amikkel levihető a magas vérnyomás - EgészségKalauz
  • A szívgyógyász orvos gondolatai - tabbolt.hu
  • Amikor a maratonfutás sem véd
  • Mit ne tegyen a magas vérnyomásban szenvedőknek

Közben futóként gyakorta jön szembe velünk a sótabletta mint szükséges kiegészítő a sportoláshoz. Hogy is van ez? Most akkor a só barát vagy ellenség? Mielőtt erre választ adnánk, nézzük meg, hogy mit érdemes tudni a só fogyasztásáról.

A túl sok és a túl kevés só fogyasztása is árthat Ha kétszer is meggondolod, mielőtt ennél egy adag sós chipset  vagy megsóznád a tészta maratoni magas vérnyomás, talán nincs is kérdésed a só témakörében. A túlzott sófogyasztás hosszú távon növeli a szív- és érrendszeri panaszok, a  szívrohama stroke kialakulásának esélyét, mert elősegíti a magas vérnyomás kialakulását — de ez nem új kutatási eredmény.

A WHO ajánlása szerint az ajánlott napi maximum beviteli érték 5 gramm só, ami nagyjából egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

Maratont futna 35 felett? Vigyázzon a szívére! - HáziPatika

Összehasonlításképp: itthon a ben elvégzett Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat OTÁP eredménye szerint az átlagos sóbevitel a magyar nők esetében napi 11 a magas vérnyomás videofolyama nem, a férfiaknál pedig 16 gramm!

Az viszont meglepő lehet, hogy a túl alacsony sóbevitelt hasonló problémákat okoz, mint a túl magas! Amerikai kutatások szerint ugyanis az ajánlottnál lényegesen maratoni magas vérnyomás sót fogyasztók között sokkal súlyosabb egészségi panaszok fordultak elő, mint azoknál, akik napi mg nátriumot 6, gramm sót  visznek be átlagosan. A bostoni egyetem massachusettsi orvostudományi karának vizsgálata azt állapította meg, hogy a túl sok és a túl kevés só fogyasztása egyelő eséllyel növeli a magas vérnyomás kialakulását.

Nyomtatás A hosszútávfutó versenyek résztvevői között ritkább a metabolikus szindróma előfordulása, ami azt jelzi, hogy a rendszeres testmozgáson túl a versenyek által megkövetelt egyszeri, kivételes erőfeszítés is szerepet játszhat a betegség kivédésében. Az évente legalább két versenyre benevező sportolók körében a hipertónia kockázata 41 százalékkal, a magas koleszterinszint aránya 32 százalékkal, a diabétesz esélye pedig 87 százalékkal kevesebb, mint a kevesebbet versenyzők között. Az intenzív testmozgás kedvező hatása nem új felfedezés, a legfrissebb eredmények fényében viszont úgy tűnik, hogy nem pusztán a felkészülés és a verseny során megtett táv számít, hanem a versenyek által megkívánt egyszeri és maratoni magas vérnyomás igénybevétel is szükséges a kedvező hatáshoz. Az adatok ugyanis egyértelműen arra utalnak, hogy kisebb mértékben csökken a metabolikus szindróma kockázata akkor, ha a sportoló kedvtelésből ugyan nap mint nap szorgalmasan rója a kilométereket, futóversenyen azonban nem szívesen méri össze képességeit másokkal. Simonfalvi Ildikó.

Ezt is olvasd el! Az orvos tanácsai kezdő futóknak A sófogyasztás mértéke befolyásolhatja a vérnyomást A sóban lévő nátrium hosszú távon hatással van a vérnyomásra.

Általánosságban megfigyelhető, hogy ha valaki mindig sok sót fogyaszt, a sejtjei vizet tartanak vissza.

Magas vérnyomás ellen 6 megoldás

A vesék nem képesek teljes mértékben kiöblíteni a felhalmozott sót a vizelettel, ez pedig egy idő után magas vérnyomást idéz elő. Tehát ha meg akarjuk őrizni a szívünk egészségét, akkor ne fogyasszunk sót? A brit TopSanté életmódmagazin által megkérdezett szakértő hangsúlyozza: nagyon maratoni magas vérnyomás tanulmány szól arról, hogy a túlzott sófogyasztás óvatos csökkentése pozitív hatással van a magas vérnyomásra, de arra semmilyen bizonyíték nincs, hogy a sófogyasztás lenne az egyedüli okozója a szívbetegségeknek  és a stroke-nak.

Számos olyan maratoni magas vérnyomás faktor van, ami felelős lehet a problémáért, például a túlsúlya genetika, a rendszeres mozgás hiánya, az alkoholfogyasztás és általában a helytelen táplálkozás. A túl kevés só fogyasztása, ahogy az a bostoni egyetem kutatásából is kiderül, növeli a vérnyomást, azaz éppen ellentétes hatást vált ki az előfeltevéssel.

A fent említett magazinnak nyilatkozó orvos szerint: ha túl alacsony a nátriumbevitel, egy angiotenzin nevű hormon közbelép, és megakadályozza a túl nagy mértékű vérnyomás-csökkenést. Ezért van az, hogy a tanulmányok egy része azt találta, hogy a túlzottan alacsony sóbevitel mellett a vérnyomás magasabb volt, mint a normál mennyiségű sót fogyasztók körében. Egészséges étkezés - kinek van erre ideje? Ha tehát nem viszel be elegendő sót, azzal tovább rombolod az egészséged?

  • Egy amatőr futónak szüksége van-e pulzuskontrollra? - tabbolt.hu
  • Ezek a koronavírus tünetei és szövődményei Hirdetés Egy újabb kutatás bebizonyította, hogy ha már a at meghaladta, de még nem szárnyalta túl a es értéket a vérnyomás, akkor is csökkenteni kell - ezzel meg lehet előzni súlyos betegségek kialakulását.
  • Maratoni futás: jó-e a szívnek?
  • A só: barátja vagy ellensége a futóknak? | Futásról Nőknek
  • Maratont futna 35 felett?Vigyázzon a szívére!
  • A maratoni futás veszélyei | Kardiológiai Diagnosztikai és Hypertonia Központ
  • A hipertóniát fiatal korban kezelik

Az alacsony sóbevitel ronthatja az agyi képességeket, a memóriát, valamint izomfájdalmat és görcsöket okozhat.

Viszont a British Medical Journalban megjelent tanulmány szerint a túlzott sóbevitel fokozza a fejfájás előfordulási esélyét.

A maratonfutás káros hatásai

A tanulmány szerint napi 8 gramm só mellett háromszor gyakoribb a fejfájás esélye a napi 5 gramm sót fogyasztókkal szemben. A nátrium egy elektrolit, ami kontrollálja a testben a víz szállítását a sejtekbe, segíti a létfontosságú szervek működését és hidratáltan tartja a szervezetet.

Találd meg az egyensúlyt A jó hír az, hogy ha igazán egészséges életmódot élsz, a tested képes megtartani az egyensúlyt. A felnőttek nagyjából kétharmada normális vérnyomásértékekkel rendelkezik, így nekik nincs okuk a só miatt aggódni, ameddig napi maximum 5 grammnyi mennyiséget visznek be.

  1. Aritmia a magas vérnyomás hátterében
  2. A szívgyógyász orvos gondolatai Már Móricz Zsigmond megírta: "Gyalogolni jó!
  3. Hipotalamusz hipertónia

De még ha nem is vagy közvetlenül érintett, a sófogyasztásra való odafigyelés nem rossz dolog, mert a későbbiekben is előidézhet problémákat a nem megfelelő sóbevitel. Amennyiben viszont a magyar felnőtt lakosság azon közel egyharmadába tartozol, akiknek magas a vérnyomása, akkor mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy csökkenjenek az értékeid, beleértve a sóbevitel visszafogását is. Mit izzadunk ki futás közben?

maratoni magas vérnyomás

Nincs egy egyszerű teszt, ami egyértelműen igazolná, ha túl sok sót fogyasztasz. A legjobb megoldás, ha minden nap tudatosan étkezel.

maratoni magas vérnyomás

Egy hétig írj le mindent, amit csak megeszel, beleértve a só- vagy nátriumtartalmat a készételek csomagolásáról, és jegyezd fel azt is, hogy mennyi sót adsz hozzá az ételhez, amikor főzöl, és ebből már kaphatsz egy megközelítő képet a napi sófogyasztásoddal kapcsolatban.

Ne dőlj be a divatdiétáknak! Só nem csak a maratoni magas vérnyomás meg baconben van, hanem olyan élelmiszerekben is, mint például a reggeliző pelyhek.

Vannak, akik elutasítják, mások meg felmagasztalják. Ugyanakkor azt látjuk, hogy nagy kavarodás van a fejekben ennek kapcsán.

Azok az élelmiszerek, amelyeknek grammjában több mint 1,5 gramm só található, a sószegény étrendbe nehezen illeszthetők be. Szójaszósz, halszósz és egyéb kész öntetek, mártások általában magas sótartalommal bírnak, ezért ezek fogyasztását is érdemes redukálni.

Maratoni futás az egészségért

A sószegény ételek grammja 0,3 gramm sót tartalmaz. Maratoni magas vérnyomás meg az ételed só helyett vagy minimális só mellett inkább más fűszerekkel, zöldfűszerekkel, hagymával, fokhagymával és citrommal ízesíteni. A kutatások szerint a nátrium és kálium aránya sokkal fontosabb, mintsem önmagában a sóbevitel mértéke.

Miközben a túl sok só magas vérnyomáshoz vezethet, a bőséges kálium ellensúlyozhatja maratoni magas vérnyomás, és csökkentheti a vérnyomást.

Teljesítmény-optimalizálás

A bostoni  egyetem kutatása ezt a feltevést erősítette meg. Maratoni magas vérnyomás az emberekre, akiknek a vérnyomása a legalacsonyabb volt, magasabb só- és káliumbevitelt volt jellemző, mint a magas vérnyomással rendelkezőkre.

Ehhez nagyjából napi mg kálium bevitele szükséges, a cél pedig vese magas vérnyomás mit 5 alkalommal  gyümölcs és zöldség fogyasztása. Kevesebb szénhidrátot vagy kevesebb zsírt maratoni magas vérnyomás, ha fogyni szeretnénk? Jó káliumforrások a zöld leveles zöldségek , mint például a spenót, és a narancs színű zöldségek, gyümölcsök, mint az édesburgonya, a sütőtök, a citrusfélék.

A banán, a száraz bab, az olajos magvak,a quinoa, a hajdina és az amaránt szintén magas káliumtartalmú élelmiszerek. Csanaky Lilla, a Futásról Nőknek táplálkozástudományi szakértője azt javasolja, hogy hosszabb edzések esetén a víz mellett fogyasszunk elektrolitokat is tartalmazó sportitalokatgéleket, sótablettát vagy alacsonyabb intenzitáson végzett sporttevékenységek esetén könnyen emészthető sós ételeket.

Bővebben itt. Annak is megvan a magyarázata, ha valaki állandóan a kifejezetten sós falatokat kívánja.

A pozitívumok mellett figyeljünk az esetleges veszélyekre is

Molnár Dóra kardiológus egy korábbi  cikkünkben. De vajon melyik a jobb? Egyáltalán mi a különbség az  ásványianyag-tartalmukat illetően?

maratoni magas vérnyomás

Maratoni magas vérnyomás só tartalmaz nátriumot, a legnagyobb különbséget a színük, az ízük, a bennük lévő szennyeződések mértéke és az ásványianyag-tartalmuk adja. Asztali só: Olyasmi, mint a kristálycukor az édesítők világában, a legkönnyebben beszerezhető sófajta. Majdnem kizárólag csak nátrium-kloridból áll, de a feldolgozás során csomósodásgátló anyagot kevernek hozzá, ettől nem áll össze.

Maldon tengeri só: Kevesebb feldolgozáson esik át, mint az asztali só, és tartalmaz nyomelemeket, például cinket és vasat.

A maratoni futás veszélyei Röviden: a maratoni futás nem egyértelműen jó a szívnek, különösen idősebb korban. Írásom szomorú aktualitását adja egy hazai fél maratoni versenyen történt hirtelen szívhalál.

Himalája só: Hasonló a nátriumtartalma, mint az asztali sónak, de mellette tartalmaz magnéziumot, káliumot és kálciumot.

Himalája fekete só: Kéntartalma miatt enyhe fűszeres, füstös ízt kölcsönöz az ételeknek, íze hasonlít a tojáséhoz, ezért sok tojáspótló termék összetevője.

maratoni magas vérnyomás

A cikket  Csanaky Lilla táplálkozástudományi szakértő lektorálta.